top of page
Sök
  • Skribentens bildTiina Edring

5. Mångkulturarv

Idag, torsdagen den 19 december är det världspremiär för ordet mångkulturarv. Jag uppfann det för fem minuter sedan och det gäller att vara snabb på spakarna när det kommer till vissa saker. Det är ett begrepp som var och en från och med idag kan använda för att göra skillnad på ett äkta kulturarv och ett falskt kulturarv. Nedan följer en förklaring, inspirerad av riksantikvarieämbetets definition av kulturarv.


Mångkulturarv omfattar alla materiella och immateriella uttryck av mänsklig aktivitet som fabricerats i syfte att förleda vanligt folk. Uttrycken kan vara tolkningar av historiska spår, objekt eller företeelser. Mångkulturarv kan också beskrivas som förutsättningar för eller resultatet av politiskt korrekta samtal eller förhandlingar om samhällets utveckling.


Kyrkoruin i Svensköp, Hörby. Foto: Tiina Edring



Jag begriper helt uppriktigt inte den sista meningen i normala fall, men då jag tog bort ordet dynamiska och ersatte det med politiskt korrekta föll det hela på plats.


På samma sätt som kulturarven kan ses som en social konstruktion, kan mångkulturarv ses som social dekonstruktion.


Jag känner mig nöjd så här långt.


51 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page